بررسی سیمای کودکان در آثار داستانی جمال میرصادقی و جلال آل احمد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نسرین محسنی سی سخت
- استاد راهنما مهدی ملک ثابت مجید پویان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
کودکان علاوه بر حضور در داستان های کودکانه به عنوان قهرمان داستان، گاهی در سایر انواع داستان ها نیز به عنوان قهرمان یا مخاطب حضور دارند. در داستان های معاصر فارسی نیز حضور قهرمانان کودک دیده می شود که دنیای متفاوت بزرگسالان را از دریچ? چشم خود می-نگرند و کوشش می کنند تا تناقض های موجود در ذهن کودکان? خویش را به نوعی حل نمایند. در میان داستان نویسان معاصر، جمال میرصادقی (1312ه .ش) و جلال آل احمد( 1302- 1348ه .ش) هر دو به حضور قهرمانان کودک در داستان های خود پرداخته اند. آل احمد در چهار داستان کوتاه خود «گناه»، «گلدسته ها و فلک»، «جشن فرخنده» و «خواهرم و عنکبوت» از کودک به عنوان راوی و قهرمان داستان بهره برده است. او در این داستان ها، که در واقع یادآوری خاطرات دوران کودکی خود اوست، توانسته علاوه بر خاطره گویی، با ظرافتی که تنها از عهد? او برمی آید، مسائل مهم سیاسی و اجتماعی آن دوران را از زبان کودکی که از هم? مسائل سر در نمی آورد، بازگو کند. میرصادقی نیز در داستان های کودکان? خود «بچه ها»، «دیوار»، « برف ها، سگ ها، کلاغ ها »، «کوچه» ، «هلهله کنان می آمدند»، «ملعون»، «طوطی شکرشکن»، «آبی» و داستان نسبتاً بلند «این شکسته ها» توانسته خاطرات خود را از دوران کودکی باز آفرینی کند. برای میرصادقی نوشتن از کودکی بمانند مسکنی بوده که باعث می شد تا درد ها و سختی های آن دوران را فراموش کند. جلال آل احمد با وجود انتخاب موضوعات ساده برای داستان هایش، توانسته در شخصیت-پردازی بسیار موفق عمل کرده ، خواننده را مجذوب نگاشت? خود سازد؛ اما شخصیت پردازی نه چندان قوی میرصادقی و سانسور بعضی از واقعیت ها باعث شده که، با وجود انتخاب موضوعات زیبا و جذاب، خواننده چندان مجذوب داستان های او نشود و احساس صمیمیت چندانی نیز با قهرمان یا راوی داستان حاصل نکند . جلال آل احمد و جمال میرصادقی در داستان هایی که از زبان کودکان نگاشته اند به کودکان در حیط? زبانی، به انداز? توانایی های ادرکی و ذهنی شان نگاه کرده اند و سعی داشته اند که واژگانی فراتر از بیان کودکانه نیاورند. عامیانه نویسی از مختصات زبانی آل احمد است کاربرد اینگونه واژگان در آثار کودکان? او نسبت به واژگان رسمی و ادبی بیشتر است. جمال میرصادقی اساساً از زبان به عنوان وسیله ای در خدمت داستان بهره می گیرد و به مانند جلال، در پی سبک و زبان خاصی نیست. کاربرد واژه های عامیانه در داستان هایی که او از زبان راوی و قهرمان کودک نگاشته، بسیار تحت تأثیر طبق? اجتماعی این کودکان بوده است. هر چه طبق? اجتماعی کودکان پایین تر باشد، کاربرد لغات عامیانه در داستان بیشتر است. در این پژوهش کوشش شده تا به بررسی شباهت ها و تفاوتهای وضعیت حضور کودکان در داستان های دو نویسند? مذکور، پرداخته شود. کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی): داستان نویسی معاصر، جمال میرصادقی،جلال آل احمد، ادبیات کودکان contemporary fiction, jamal mirsadeghi, jalal al-e ahmad, children’s literature
منابع مشابه
بررسی کلیشه های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل احمد
با تحولات اجتماعیِ صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعۀ کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه ...
متن کاملشخصیت پردازی کودکان در آثار داستانی جلال آل احمد
این پایان نامه پس از بحث مقدماتی و نیز طرح مباحثی در مبانی نظری تحقیق چون تاریخچه، تعاریف و نظریه های شخصیت و شیوه های شخصیت پردازی، به گونه شناسی شخصیت های کودک در پاره ای از داستان های کوتاه و بلند جلال آل احمد پرداخته و شیوه های شخصیت پردازی کودکان را در این داستان ها مورد بررسی قرار داده است و نقش سایر عناصر داستانی (طرح، درون مایه، زاویه دید، صحنه، فضا و زبان) در ارتباط با شخصیت پردازی این...
15 صفحه اولروششناسی جلال آل احمد
تبیین روششناختی عملکرد جلال آلاحمد در حوزه انسانشناسی و فرهنگپژوهی، میتواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آلاحمد معتقد بود با ابزارها و روشهای غربی نمیتوان به توصیف درستی از موقعیت ایران دست پیدا کرد. او در مواجه با مسائل، میکوشید آنها را به شکلی ملموس و عینی توصیف کند و در نهایت راهکارهایی ارائه دهد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با توصیف معرفتشناسی آلاحمد...
متن کاملمطالعۀ نقد روانشناسی آثار جلال آل احمد
در این مقاله سعی بر آن است تا با تحلیل روانشناسانه شارل مورون به نقد و بررسی آثار جلال آل احمد بپردازیم. امروزه، مطالعات زیاذی در باب افکار و آراء این نویسنده شده ولی کسی انطور که باید به بررسی لایه های زیرین آثار وی به منظور دستیابی به ناخودآگاه آثارش نپرداخته است. برای نیل به این مقصود، از نقد روانشاناسانه مورون بهره گرفته ایم و با بررسی تمامی آثار آل احمد و با کنار هم قرار دادن استعاره ها و ...
متن کاملجامعه شناسی ادبی در آثار داستانی جلال آل احمد
یکی از موضوعاتی که در قرون اخیر در بررسی محتوای آثار به چشم می خورد دیدگاه جامعه شناسی است، موضوعی که قبل از آن با اینکه در شکل گیری ادبیات هر ملتی تأثیر به سزایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته، اما کمرنگ یا نادیده انگاشته شده است، در این روش سعی می شود (مسائل اجتماعی که در آثار ادبی تأثیرگذار بوده) مورد نقد و بررسی قرار گیرد. جلال آل احمد یکی از نویسندگان دهه ی چهل ایران، با توجه به اینکه...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023